keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Rakastumisia on kahdenlaisia

Sitä rakastuu joko kerralla tai sitten vaivihkaa. Juha Mannerkorpeen prosaistina rakastuin kerralla, mutta lyyrikkona vaivihkaa. Hänellä on runo nimeltään Bussi. Minä pidän siitä nykyään kovasti.

Bussi

Minulla on kiire kiire, joka aamu
minulla on vimmattu kiire
tienhaarapysäkille bussiin.

Ja ehdinhän minä.

Se on seissyt siellä, seisoo, joka aamu
se seisoo siellä minua odottamassa,
joka aamu,
varta vasten minua.

Sillä keitään muita ei bussissa ole,
ei yhden yhtä matkustajaa,
ei rahastajaa,
ei kuljettajaa liioin,
eikä keitään muita bussiin tule, 
ei yhden yhtä matkustajaa,
ei rahastajaa,
ei kuljettajaa liioin.

Siinä sitten istun
etupenkissä
kuljettajan tyhjän penkin takana,
istun,
odotan,
vaunussa tilaa 42 matkustajalle,
syön eväitäni,
istun,
vaihdan polvea,
keskustelu kuljettajan kanssa kielletty.

Ja päivä kuluu,
ja tulee ilta,
moottorin kanteen lankeaa ruoste,
ruoho syöpyy ojien pielistä keskitielle,
ja lepät avaavat toisilleen paljaat käsivartensa
lumen tukkiman tieuoman yli

Joka aamu minulla on
vimmattu kiire.
Tienhaarapysäkille.
Bussiin.

S.

5 kommenttia:

  1. Minä tarvitsen bussikuskia
    Minä tarvitsen:
    bussikuskia
    Joka ei lähdekään aikataulun mukaan
    vaikka tiedän että olen myöhässä
    juoksen yli iljanteen
    laukun kassin pussin salkun shaalin kanssa
    ehtimättä
    napittaa takkia
    bussikuski tarvitsee:
    vaimoaan
    joka antaa hänen ottaa lehden ensimmäisenä
    joka ainoa aamu
    sileitä avaamattomia uutisia kahville
    bussikuskin vaimo tarvitsee:
    naapurin,
    tädin seuraavalla ovella
    jonka luokse voi juosta
    ja lainata kolme munaa ja vähän soijakastiketta
    nasi gorengiin perheen lempiruokaan
    ja ihan hyvä näin
    ei mitään turhia
    ja ei minkäänlaista vaivaa
    täti tarvitsee:
    talonmiestä
    joka hiekoittaa viettävän jäisen käytävän
    ja oli se talvi
    ja eiköhän taas mennä valoisampiin aikoihin
    talonmies tarvitsee:
    tyttöä joka sanoo hei
    jonka kanssa hän luulee flirttailevansa
    – ollaan sitä vielä aika vetäviä –
    ja kuitenkin herrasmiehiä
    tyttö tarvitsee:
    parasta likkakaveriaan...

    VastaaPoista
  2. Hauskaa, että joku lisäsi tähän Solja Krapun (vai Kravun) kirjoittaman runon. Ajattelin juuri laittaa sen jatkoksi.

    VastaaPoista
  3. Saako suositella http://rajamaenetiikka.blogspot.fi/
    vaikka ei liity tähän juttuun mitenkään

    VastaaPoista
  4. On suorastaan pakko kommentoida tähän vanhaan kirjoitukseesi. Olen vuosia aina välillä googlaillein etsinyt tätä runoa blogeista ja tänään se tärppäsi. Se näyttää olevan tuntematon monelle.
    Itse siitä kirjoitin vuonna 2010...
    http://mutkimus.vuodatus.net/lue/2010/02/619-juha-mannerkorpi-ja-bussi

    VastaaPoista
  5. Hei,
    kiva kun löysit! Mannerkorpi on kirjoittanut todella hyvin, ei olisi ihme että hänet vielä löydettäisiin laajemmaltikin. Se eksistentialistinen tuska ei minuun kolahda, mutta hetken kauneus, jonka hän toisinaan vangitsee, on mykistävää. Kun luin Päivänsinet, maailmani muuttui. Sen jälkeen olen suositellut sitä ihmisille sekä sopivalla että sopimattomalla hetkellä.

    VastaaPoista