tiistai 21. joulukuuta 2010




Paraislaiseksi tullaan siten, että asutaan kaksikymmentä vuotta Paraisilla, ollaan Paraisilla syntyneiden lapsi, ja omistetaan kottikärryt. Lapsillanikaan ei ole mitään mahkuja. Tämän kertoi tänään kuuskymppinen Johan-sähkömies, joka on puolet elämästään asunut täällä, mutta joka ei ole paraislainen. Olen läpikotaisin oululainen. Sen tuntee nahoissaan puoliso, ja veren perintönä olen siirtänyt oululaisuuden lapsiinikin. Vanhempi sanoi sen taas pari päivää sitten: Ouluun on ikävä.  Jaan tunteen. Saa nähdä  miten meidän käy, mutta täällä ollaan nyt ja huomenna. Ylihuomisesta ei tiedä kukaan. Olisi kätevää, jos voisimme ottaa tämän talon mukaan sitten joskus paluumuuttaessamme.

Meillä on kävelymatkan päässä paikallinen kirjasto, josta löysin kaikkea kiintoisaa jouluksi. Kuka tietää, miksi hollantilaisen(ko?) Wil Huygenin Tonttujen kutsu sijoittuu Kemijärvelle? Ja kuka tietää, miksi toinen pojistani häviää kirjastossa kahdeksi tunniksi johonkin nurkkaan, muuttuu näkymättömäksi ja poistuu omaan maailmaansa, kun toinen ravaa hyllyjen  välissä ja huutaa kuin hullu ja haluaa koko ajan jotain minulta ja kirjastotädeiltä? Tänään oli tarkoitus leipoa, mutta kulutin jo kaikki voimani kaupassa ja kirjastossa. Kunpa joku laittaisi tänään tiskikoneen toimimaan ja sahaisi yhden tason oikean kokoiseksi ja kantaisi kymmenen laatikkoa yläkertaan ja veisi kärryllisen roskia kaatopaikalle, niin minä voisin laittaa joulua ja leipoa lasten kanssa pipareita ja ehkä jonkun leivänkin.

Valokuvia ei ole luvassa hetkeen, sillä kameran akun laturi on ties missä muuttolaatkoiden synkissä syövereissä.

K.

2 kommenttia:

  1. Minulle Johan puhui 25 vuodesta. Ja hän unohti listasta Paraisten kuulutukset, jonka kestotilaus pitää olla voimassa. Ja Johan unohti mainita, että jutun pitää luistaa molemmilla kotimaisilla. Ehkä tämä on minun oma kuvitelmani sitten.

    Onko oikein, että puoliso tuntee toisen puoliskon ikävän nahoissaan?

    Olen aika iloinen siitä, että noista neljästä Kristiinan mainitsemasta asiasta kolme ensimmäistä sain hoidettua, vaikka tulin kotiin vasta seitsemältä. Kaatopaikka menee kuudelta kiinni, joten tuo kärry on pieni propleema. Jospa minä senkin saan tyhjäksi joskus. Ihan lumessa se kyllä on.

    S.

    VastaaPoista
  2. Johan mainitsi Paraisten kuulutukset, mutta minä unohdin sen. Kielijutut hän sen sijaan unohti. Mutta paraislaiset ovat omanarvotuntoista porukkaa ja piirit ovat pienet.

    VastaaPoista