tiistai 8. helmikuuta 2011

Yleisessä saunassa osa 2

"Onko teidän ryhmässänne paljon tyttöjä?"
"Tässä meidän reumaryhmässä on lähinnä akkoja, kolme meitä miehiä on. Minä en tiedä missä ne muut viipyvät, kohta meillä alkaa tuo allasjumppa. Sen jälkeen aloittaa se toinen ryhmä, miksikä niitä nyt sanotaan, nivelrikkoisiako ne on."
"Nivelryhmää tarkoitat"
"Niin, nivelryhmä. Siinä on pelkästään miehiä En minä oikein ymmärrä, miksi ne pitää eri ryhmiin laittaa, samassa altaassahan sitä voitaisiin polskia."

"Minä laskin tuossa hiljattain, että olen puolisen miljoonaa kiloa asbestia ruiskuttanut sen kolmentoista vuoden aikana, minkä niissä hommissa olin. Oulu on hyvä kaupunki, minä kävin sielläkin hommissa. Sitä on hirveän vaikeaa selittää ihmisille, että millaista työtä se oli. Rinnassa tuntuu koko ajan ahdistuksena se asbesti, ja kun niitä hommia aikoinani aloitin, niin yöllä yskitti kovasti. Piti nukkua puolittaisessa istuma-asennossa sen takia. Lääkäri sanoi minulle, että kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt olla jo kolkyt vuotta sitten kukkamultana. Se on tietysti sitä niitten karmeaa huumoria. Kyllä se minua kuitenkin niin riipaisi, kun sillä tavalla tästä asiasta puhuvat. Ja vaikka kaikkialla puhutaan, miten vaarallinen aine se asbesti on, niin mitään korvauksia ei koskaan olla saatu. No, pääsinhän minä sitten ennenaikaiselle eläkkeelle. Siinä oli minun korvaukseni, mitä sain."

S.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti