tiistai 14. helmikuuta 2012



"PYYRÄ NY JOKU KYLÄÄN


Eila:
Noi kukat on viäkin tuoreita. Tarttis pyytää viaraita ennen kun ne kuihtuu.

Rampe:
Mikset pyyrä?

Eila:
Eihän muakaan kukaan mihkän pyyrä.

Rampe:
Eikö sulla oo ystäviä?

Eila: 
Jaa mullako? Voi, voi, mulla on ystäviä nin paljon kun mää kerkiän yhteyttä pitää.

Rampe:
Aika harva meillä vaan nykysin poikkee.

Eila:
Montako ystävänpäiväkorttia sää sait?

Rampe:
Jaa määkö?

Eila:
Kattos näitä. Kyä mulla ystäviä o.

Rampe:
Kyä mää noi kortit oon nähny.

Eila:
Näisson semmosta elämänviisautta, että sitä pysähtyy oikeen aatteleen. "Ystävä hyväksyy sinut sellaisena kuin olet. Hyvää ystävänpäivää! Toivoo Anja."

Rampe:
Joo-o.

Eila:
Tää on Eevalta: "Kitos ystävyydestä. Hyvää ystävänpäivää toivoo Eeva."

Rampe:
Ei hassumpi.

Eila:
Onko sulla ollu loppujen lopuks koskaan ketään läheistä ystävää?

Rampe:
Jaa mullako?

Eila:
Nin. Miätis ny.

Rampe:
Timpa.

Eila:
Timpa? Sanoksää sitä ystäväks?

Rampe:
Miksen sanois?

Eila:
Sehän sanoo aina vaan, että "ihan totta". Mää en oo ainakaan kuullu sen muuta puhuvan.

Rampe:
Me oltiin kumminkin naapurit.

Eila:
Ekkö sää o luanu aikuisiällä mitään ystävyyssuhteita?

Rampe:
Me käytiin pikkupoikana onkella.

Eila:
Ethän sää oo ees nähny sitä Timpaa moneen vuateen. Mulle se on ollu aina sitte helppoo luara ihmissuhteita. Kun mää olin ollu viikon siittä sauvvakävelyporukasta poijes, nin siä huureltiin että missä sää oot ollu. Ne oikeen ilahtu, kun mää tulin.

Rampe: 
Sää oot piretty ihmine.

Eila:
Mää oon usein miättiny, mistä se johtuu. Mää oon kai aika sopusa luanne. Monet haastaa riitaa ihmisten kanssa,  mutta mää oon tullu aina toimeen kaikkien kanssa. Kattos tätä: "Ystävyys suojaa kuin suuri puu. Hyvää ystävänpäivää, toivoo Laila."

Rampe:
Joo-o.

Eila:
"Ystävyys suojaa kuin suuri puu." Eikös oo hyvin sanottu.

Rampe:
Ei se sitä kyä itte oo keksiny.

Eila:
Jaa Lailako?

Rampe:
Ottanu jostain kirjasta lauseen.

Eila:
Ooksää mulle kateellinen? En kai mää sille mitään voi, että mää oon piretty ihmine.

Rampe:
Mää meen päiväunille.

Eila:
Älä taas lähre karkuun. Puhutaan ny tää asia loppuun. Mistä se oikeen johtuu, että sulla ei oo muita ystäviä kun se Timpa?

Rampe:
Sehän on hyvä, että sulla on nin monta ystävää. Pyyrä ny joku kylään.

Eila:
Tarttis siivota. Ja mitä mää rupeen ihmisiä hyysään.

Rampe:
Ninhän se o. Mitäs tosta toosasta muuten tulee?"


(Sinikka Nopola: Se on myähästä ny)



K.

4 kommenttia:

  1. Hyvää ystävänpäivän jälkeistä päivää! Olet ollut mielessäni pitkään.
    Jos asuisin lähempänä, tulisin.
    Mielessä kaukaa: Kahvihetki. Pöydällä vanha valkoinen liina, haurastunut. Kaunis.
    Pitsikahvikupit. Tuomasi Runebergintortut. Keväthetki.

    Iloa.

    U.

    VastaaPoista
  2. U, tänne kauemmaskin voi tulla. Elo on vilkasta, poukkoilevaa, värikästä ja äänekästä ja sellaisena hyvää. Kahviakin ehtii juoda.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, olisi mukava tulla. Mutta niinkuin noin vain poikkeamaan, noin vain, se ei tuon välimatkan takia onnistu. Mutta jospas tulisin, joku hetki. Toivoisin.
      Täällä on valkoista, hiljaista, talvenselkää. Mutta taivas ei ole enää niin tumma, kevään valosta on aavistus jo. Sinessä kajastus.
      Opiskelua. Ystäviä. Iloa.

      U.

      Poista