sunnuntai 6. tammikuuta 2013

Leikkiväiset, laulavaiset

Lappeenrannassa lauletaan taas kilpaa. Tiedän miesten sarjan voittajan, mutta naisista en ole ihan varma. Minä olen jo vuodesta 1995 seurannut Ylen radiokanavien kautta eri musiikkikilpailuja, ja pidän niistä kovasti. Jostain syystä vähiten olen pitänyt Lappeenrannan laulukilpailuista. Älkää kysykö, miksi. En tiedä. Mutta jos haluaa palata myöhemmin tämän vuoden kilpailun tunnelmiin, niin Aarne Pelkosen välierälaulu kannattaa kuunnella Yle Areenasta. Pianoa soittaa Juho Alakärppä. Kerran hän soitti Oulujoen pappilassa ryhmyisellä pianolla ihan sen perusetydin, "lisä"nimeltään 'vallankumous', onko se sitten c-mollissa, Chopinia. Olin ihan liikutuksissa. Ehkä siksi en pidä laulukilpailuista, että niin iso osa lauluista on minulle outoja. Kun tulee Merikannon Itkevä huilu tai Aleksis Kiven Sydämeni laulu, niin kuuntelen pää kallellaan. Tai jos joku laulaa, että "Die ganze Welt muss Ich tragen", niin senkin minä ymmärrän, ja silloinkin pääni kallistuu, vähän, oikealle tai vasemmalle, miten milloinkin. Mutta jos siellä on jotain Rodolfon aariaa tai Oneginia tai muuta Pukkinia, niin en minä oikein niistä perusta. Ainakaan noin niinkuin kategorisesti. Ehkä koittaa vielä venäläisten laulujen aika minullekin.

S.

2 kommenttia:

  1. Kiitos jutuista, mukava ettei tämä sentään ole tullut tiensä päähän.

    Voi daudi että se Aarne lauloi hienosti välierässä, oon kuunnellut sitä useaan otteeseen ja se saa kylmät väreet läpi kropan menemään joka kerta. Ja ei se finaalikaan ollu ollenkaan huono esitys. Surffilaudan päällä mentiin! Välierissä pidin erityisesti siitä tokasta, einojuhanirautavaarasta.

    VastaaPoista
  2. Joo, Aarnella oli ääni hyvin käynnissä heti ensimmäisestä laulusta ja nuotista alkaen. Ja se Rautavaara kyllä sopi hänelle tosi hyvin. Heti "tuomion" julistamisen jälkeen häntä haastateltiin radiossa, eikä kuulostanut kyllä yhtään riehakkaalta... Mun pitää varmaan sosiaalisista syistä vielä kuunnella se finaali jotta voin sitten nyökytellä siinäkin kohtaa muiden mukana.

    S.

    VastaaPoista