tiistai 25. maaliskuuta 2014

Sagan om grannar III

Lähellä on ehkä Malmin parhaassa kunnossa oleva talo. Omistaja ymmärsi, että kaiken on oltava hyvin tehty, ja poistatti vanhat ikkunat, jotka siis olivat "ilmatiiviit", nykyaikaiset toisin sanottuna. Ainoa kohta, josta löysivät märkää ja lahoa, oli näiden moternien ikkunoiden alta. Nyt siinäkin on päivitettyä hirsiseinää.

Asukkaat ovat ahkeria ja mukavia, sen lisäksi siis että ymmärtävät rakennetun kulttuuriperinnön päälle. Mies puhuu minulle ruotsia, koska olen pyytänyt näin ja itsekin puhun hänelle ruotsia. Olen onnistunut hämäämään häntä ruotsintaidollani, koska hän puhuu sitä minulle ankaralla vauhdilla. Minä nyökyttelen ja jaajattelen suunnilleen samaa vauhtia. Heidän puutarhansa on aika tilava, ja potanistinen huomionsa on kiinnittynyt, näin analysoisin, pihan perällä olevaan hyötypuutarhaan. Siitä olen heidän kanssaan keskustellut useita kertoja. Meilläkin on hyötymaa, mutta kaikki näyttäytyy tällä puolen aitaa niin toisessa valossa.

Heillä on hyväkäytöksinen pieni lapsi. He käyvät molemmat töissä ja heillä on selvästi pieni elinpiiri, jossa kaikki asiat ovat paikallaan. Tiedän paljon ihmisiä, jotka haluaisivat olla kuin he. Rouva on myös mukava, hänen kanssaan puhun useimmin suomea.

S.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti